Iedereen wil een sterk en herkenbaar merk creëren van zijn/haar bedrijf, maar vaak is dit best lastig. Een ander kan een tekst voor je schrijven of foto’s maken maar je voelt het niet en het past niet bij je bedrijf. Met behulp van archetypes kun je dit voorkomen: je gaat dieper in op je merk en kunt je er beter bij inleven. Er zijn 12 archetypes die op elk gebied anders zijn. In deze blog gaan wij jou uitleggen welke archetypes er allemaal zijn.
De onschuldige toont doorzettingsvermogen en wil anderen erop laten vertrouwen dat het allemaal goed komt. Zijn doel is om gelukkig te zijn en zijn angst is bang zijn om gestraft te worden als hij iets slechts heeft gedaan. Hij staat ook bekend als utopisch, traditionalistisch, naïef, mystiek, heilig, romantisch, dromer. Een voorbeeld van een bedrijf wat hierbij past is Zwitsal.
Dit archetype is blij als hij anderen kan helpen, hij ziet dit als een uitdaging. Hij wil er graag bij horen en verbindingen maken, zijn angst is daarom ook om buitengesloten worden. Zijn motto is dat alle mannen en vrouwen gelijk zijn geschapen. Hij staat ook wel bekend als de goede oude jongen, de realist, de goede buur, de stille meerderheid. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is Hema.
De held weet als geen ander wat een uitdaging is. Uitdagingen zijn er namelijk om aan te gaan én overwinnen. Opgeven is geen optie. Hierdoor kan hij soms arrogant over komen. Zijn grootste angst is zwakte tonen en zich kwetsbaar opstellen. Hij staat ook wel bekend als de krijger, kruisvaarder, redder, superheld, de soldaat, drakendoder, de winnaar en de teamspeler. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is Nike.
De zorggever is het meest tevreden als hij het verschil kan maken voor iemand anders. Je kunt altijd rekenen op z’n onvoorwaardelijke steun. Hij motiveert anderen vaak. Zijn doel is anderen helpen en zijn grootste angst is egoïsme en ondankbaarheid. De verzorger staat ook bekend als: de heilige, altruïst, ouder, helper, supporter. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is Blue Band.
De ontdekkingsreiziger volgt z’n eigen pad en motiveert anderen om onbekend terrein te verkennen. Hij stimuleert de mensen om zich heen om hetzelfde te doen. Zijn doel is een beter, authentieker en bevredigender leven ervaren. De ontdekkingsreiziger staat ook bekend als: de zoeker, zwerver, individualist, bedevaartganger. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is Land Rover.
De rebel daagt je uit om anders te denken en hij is het meest tevreden wanneer hij, iets wat in zijn ogen anders moet, kan veranderen. Zijn grootste angst is machteloos of ineffectief zijn en zijn motto is ‘regels zijn er om gebroken te worden’. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is Diesel.
Dit archetype houdt van schoonheid en stimuleert je te genieten van wat je hebt in het leven. Hij wordt het meest tevreden door opgebouwde relaties met mensen (hoeft niet op de romantische manier). De Minnaar staat ook bekend als de partner, vriend, intiem, enthousiast, sensualist, echtgenoot, team-bouwer. Het is belangrijk dat je bent zoals je bent. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is Chanel.
De schepper wil creëren, zijn creativiteit zijn ding laten doen. De Schepper is artistiek en wil zijn dromen waarmaken en zichzelf kunnen uitdrukken in beelden, vormen of in kunst. Hij wordt blij van situaties waarin hij zichzelf kan uitdagen om nieuwe oplossingen te ontwikkelen. De Schepper staat ook bekend als: de kunstenaar, uitvinder, vernieuwer, muzikant, schrijver of dromer. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is YouTube.
Dit is de lolbroek van de 12 archetypes, Hij motiveert je te genieten en van alles de leuke kant in te zien. Zijn doel is ook om een geweldige tijd te hebben want je leeft maar 1 keer. Hij staat altijd positief in het leven en wil dit ook overbrengen aan anderen. De nar staat ook wel bekend als: de dwaas, bedrieger, grapjas, practical joker of komiek. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is M&M’s.
De wijze wil van alles antwoorden weten wat niemand weet. Dit archetype is intelligent, deskundig en onderzoekend. Hij wil graag de dingen die hij weet vertellen aan anderen. Zijn motto is ‘de waarheid zal je verlossen’. De wijze staat ook bekend als: de deskundige, geleerde, detective, adviseur, denker, filosoof, academicus, onderzoeker, denker, planner, professional, mentor, leraar, beschouwend. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is Wikipedia.
De magiër is ervan overtuigd dat alles mogelijk is, hij wil zijn dromen waarmaken. Zijn grootste angst is iets met negatieve gevolgen. De Magiër staat ook bekend als: de ziener, katalysator, uitvinder, charismatisch leider, sjamaan, genezer, medicijnman. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is Disney.
De heerser wil graag de controle houden en neemt vaak de leiding. Zijn grootste angst is daarom ook chaos. Hij is zelfverzekerd en laat zien aan anderen dat hij alles onder controle heeft. De Heerser staat ook bekend als: de baas, leider, aristocraat, koningin, politicus, rolmodel, manager of administrateur. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierbij past is Rolex.
Het vaststellen van een archetype is erg handig zodat jij een goed beeld van jouw merk krijgt.
Achterhaal welk archetype bij jouw merk past! Voor meer vragen over de archetypes, neem gerust contact met ons op.