Gebruik van Hashtags

Hashtags gebruik je om gevonden te worden, je kunt het vergelijken met zoekwoorden op Google, je typt een woord in en ziet allemaal resultaten over jou gezochte onderwerp. Tegenwoordig kom je de hashtags overal tegen op Instagram, TikTok, LinkedIn, Facebook en veel andere socialmediakanalen. De reden dat we hashtags gebruiken is om beter gevonden te worden en nieuwe klanten te bereiken. Dit zijn allemaal belangrijke zaken voor bedrijven. Maar hoe zit het precies, en hoe kun je het beste hashtags gebruiken? 

Waarom gebruiken we hastags? 

Door een hashtag toe te voegen geef je eigenlijk aan waar je post over gaat, mensen die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn kunnen door de hashtag makkelijker een post vinden over een bepaald onderwerp. Dit is dus voordelig voor de gebruikers van de social media kanalen, maar ook voor jou als plaatser van berichten. Zij kunnen vinden wat ze zoeken en jouw bericht wordt meer bekeken!

Welke # gebruik je?

Je gebruikt de hashtags waar jouw doelgroep op zoekt, wij verwerken bijvoorbeeld woorden zoals #maatje #MerkMaatjes #Naaldwijk #Marketing #branding #ontwerp #ontwikkeling, dit zijn woorden die met onze branche te maken hebben en klanten kunnen ons zo vinden. Een goede hashtag kan leiden tot succesvollere berichten. De hashtags verschillen van populaire hashtags tot minder populaire hashtags. Dit wordt de hashtag trechter genoemd, deze trechter helpt je welke hashtags jij het beste kunt gebruiken. Het gebruiken van een goede mix van hashtags is de beste manier om veel mensen te bereiken. De trechter ziet eruit als een omgekeerde driehoek waarbij de meest populaire hashtags bovenaan staan en de minder gebruikte hashtags onderaan. 

Hoeveel hashtags?  

Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken op Instagram, als je er meer gebruikt wordt je post niet geplaatst. Hoeveel je er precies gebruikt is een persoonlijke voorkeur. Zo gebruiken wij onder onze Instagram post 15 tot 20 hashtags. Niet te veel en niet te weinig, en let ten slotte op hoe specifiek je hashtags zijn en of ze aansluiten bij je Instagram-volgers.

Het verschilt hoeveel hashtags je kunt gebruiken per platform, hieronder staat een rijtje van de maximale hashtags die je op iedere platform kunt gebruiken. 

Instagram: #30 

Instagram reel: #6

Facebook: #30 

LinkedIn: #Er zijn geen limieten 

Twitter: #30 

TikTok: #4/6

Pinterest: #20 

Bij TikTok en Instagram reel moeten niet veel hashtags gebruikt worden. Dit omdat de video dan minder goed te zien is. Een langere tekst neemt meer ruimte in beslag. Het is dus erg belangrijk wat voor hashtags je gebruikt en hoeveel. Zorg dat je hier even de tijd voor neemt, want zo krijgt jouw social media post meer kijkers en creëer je meer naamsbekendheid en dat wilt iedereen! 

Wil je meer assistentie in het verzinnen van hashtags en het plaatsen van social media berichten? Wij van Merk Maatjes helpen je graag. We kunnen zelfs je social media platformen volledig beheren, zodat je daar geen zorgen meer over hoeft te hebben! Interesse? Neem contact met ons op.

Deel dit artikel online:

Gratis adviesgesprek!