Hoe pas je branding toe op social media kanalen?


Allereerst is het belangrijk om jouw branding te ontwikkelen. In branding komen de volgende vragen voor: wat is jouw merkverhaal, waar sta je voor, wat maakt jou uniek en hoe straal je dit uit? Door op deze vragen dieper in te gaan, creëer je eigen branding. Het toepassen van branding op social media kanalen is een belangrijk onderdeel van het creëren van een herkenbare en consistente online aanwezigheid voor jouw merk.

Wie is je doelgroep? 

In je branding komt naar voren wie je doelgroep is. Op basis van je doelgroep kijk je naar de schrijfstijl. Gebruik je u of je? Is jouw doelgroep 40 plus? Dan ga je dus niet voor een kinderlijke huisstijl. Maak gebruik van ‘merktaal’. Je ontwikkelt je eigen merktaal door het taalgebruik van het merk af te stemmen op de identiteit van jouw bedrijf. Om onderscheidend te blijven moet je je eigen stijl ontwikkelen. Gebruik consistent dezelfde opbouw, maar wees creatief en anders dan concurrenten.

Pas jouw huisstijl toe 

Het is belangrijk dat je je huisstijl overal terug laat komen. Gebruik bijvoorbeeld bepaalde vormen waaraan je kunt zien dat dit over jouw bedrijf gaat. Deze vormen noem je merkelementen. Bij Merk Maatjes zijn dit bijvoorbeeld onze maatjes, de 3 verschillende kleuren voor elk specifiek onderwerp en de vlekken. Het gaat dus niet om het logo dat je steeds terug laat komen, maar de kleuren en vormen. Neem is een kijkje op ons Instagram-account daar zie je hoe wij consistent dezelfde merkelementen toepassen. De 3 kleuren komen altijd in dezelfde volgorde terug.

Relevante content

Een ander belangrijk aspect van branding is dat het relevant moet zijn. Jouw content moet aansluiten bij de interesses en behoeften van jouw doelgroep. Heeft jouw doelgroep interesse in sport? Plaats dat content en wat daar mee te maken heeft. Door op interesses in te spelen, vergroot je de kans dat jouw content wordt gezien en gedeeld, waardoor jouw merk meer exposure krijgt.

Kies een bijpassende profielfoto

Gebruik het logo van jouw merk als profielfoto op alle social media kanalen. Dit maakt het gemakkelijker voor mensen om jouw merk te herkennen en te onthouden.

Maak een connectie met je doelgroep

Gebruik de taal en toon die bij jouw merk passen in jouw social media berichten en interacties. Dit helpt om de persoonlijkheid van jouw merk te communiceren en een connectie te maken met jouw doelgroep. Mensen vinden het leuk om jou berichten te lezen omdat ze een connectie voelen.

Monitor en reageer

Het is super belangrijk om de reacties op jouw social media in de gaten te houden en zo snel mogelijk te reageren op vragen en opmerkingen van volgers. Hierdoor creëer je een positieve en betrokken community rondom jouw merk. Als je actief reageert op je volgers, kan dit loyaliteit en betrokkenheid creëren die jouw merk helpt groeien. Dus, wees alert en hou jouw social media kanalen goed in de gaten!

Branding is dus erg belangrijk en zorg dat je dit goed toepast op jouw social media kanalen. Hulp nodig? Denk er eens over na om een branding maatje in te schakelen ☺️

Hoe pas je branding toe op social media kanalen?

Deel dit artikel online:

Gratis adviesgesprek!